Finansloven 2019 – Af Bjarne Laustsen MF (S)

Finansloven 2019

Af Bjarne Laustsen MF (S)

Regeringen og DF har med deres finanslov med bare et lille enkelt forslag om at sende de kriminelle på en øde ø fuldstændig flyttet fokus fra de væsentlige og langt alvorligere problemer end at bruge en lille milliard til 100 mennesker, der er på tålt ophold i Danmark. Men vi står altså midt i en meget alvorlig situation, hvor vores klima har brug for hjælp og vi kunne lave en større grøn omstilling, for det skal vi alligevel gøre. På de to foregående finanslove har prioriteringerne været helt ved siden af skiven ved fx at sænke bilafgifterne på ikke-klimavenlige biler, og som det ikke er nok, har man valgt at sænke på private fly og store lystbåde.

Velfærden er underprioriteret. Det kan vi se ved, at både regionerne og kommunerne må spare på de såkaldt varme hænder og vi har faktisk set store besparelser på de mennesker som er frontpersonalet for at sikre en ordentlig velfærd. Nødhjælpsorganisationerne som ASF Dansk Folkehjælp beretter om, at efterspørgslen på julehjælp ikke har været større i nyere tid; det er som om regeringen tror, at lavere ydelser er svaret på alle udfordringer, og indtil nu er det kun ganske få, der er kommet i arbejde ad den vej, men endnu flere som AE-rådet har dokumenteret, er havnet i fattigdom. Så tallet af børn under fattigdomsgrænsen er nu oppe på ca. 64.500. Det er en rigtig dårlig start at give unge mennesker. Det var langt bedre at investere i dem og deres forældre, så de kan bryde den sociale arv og komme i uddannelse og beskæftigelse. Det er den bedste kur, et velfærdssamfund kan give til sine borgere.

I år har der været mange historier om at man er ved at løbe tør for arbejdskraft. Her vil jeg godt gøre opmærksom på, at vi i Nordjylland – efter Beskæftigelsesministeriet egen opgørelse – gældende for juni 2018 har sammenlagt mere end 19.000 ledige på dagpenge eller kontanthjælp. Hertil kommer de mange i skolepraktik, så brug dog de jobsøgende, som allerede er til stede, inden man importere mere udenlandsk arbejdeskraft.

”Venstre-ministres massakre af vores skattesystem er den største forbrydelse, der er begået mod velfærdssamfundet i min levetid, ” skrev Mogens Lykketoft for nylig, og årsagen var ikke svær at se. Med et stærkt forringet Skat er mange milliarder, som kunne være anvendt til den fælles velfærd, ikke blevet betalt. Samtidig er skattetænkningen og flugten til skattelylande vokset. Læsset begyndte at vælte, at det kom frem, at milliarder af kroner ulovligt og ubemærket er blevet hævet i tilbagebetaling for udbytteskat, og vi kan stort set intet gøre for at hente de tabte midler ind. Og nu står det klart, at restancer heller ikke er blevet opkrævet i tide. Denne forsømmelighed begyndte som en snedig plan i Anders Foghs hjerne, da Told og Skat blev sammenlagt. Den har nedbrudt samfundsmoralen og bidraget til at skabe såvel mindre velfærd som større ulighed.

Så det er ikke noget under, at landets største problem, det utætte skattesystem, har lagt navn til årets ord: hvidvask. Nu lever vi efterhånden i en ømskindet krænkelseskultur, og jeg erkender åbent, at også jeg føler mig krænket. Det er nemlig krænkende, at især borgerlige som Anders Fogh og Lars Løkke plus diverse skatteministre er ansvarlig for denne største skændsel i vor tid. Vi har fået ørerne tudet fuld af, at vi naturligvis sagtens kunne opretholde Skats fulde serviceniveau også med 1000 eller 2000 færre ansatte. Det var jo ikke sandt.

Her op til jul har nogle danskere fået en uventet julegave i form af afskrevet gæld. Det er kommet bag på mange, at de overhovedet skyldte det offentlige noget. Andre har fået gælden eftergivet, selv om de har rigelige midler til at betale. De, som vitterlig ikke har en rød reje, er man nød til at afskrive. Kort og godt er det endnu en tragikomedie, der udspringer af sammenbruddet i Skat.

Man kan som folketingsmedlem blive beskyldt for at stille for mange spørgsmål, ja, men i den aktuelle sag om skattevæsenet, ville jeg gerne have kunnet stille følgende spørgsmål: Kan det lade sig gøre at få udbetalt en mia. kroner fra Skat, uden at der er nogen der opdager det? De fleste ville have klasket sig på lårene af grin, men det var faktisk tilfældet, for selv om det er svært for Skat at kradse penge ind, så havde de trods alt fået de 12,7 mia. kr. ind, som de efterfølgende udbetalte til internationale svindlere uden nogen form for synderlig kontrol. Det er blandt derfor vi skal have en ny regering, for det er jo dem, der sidder der nu, som har skabt alle problemerne – også med afskrivning af gæld.

Så derfor vil jeg gerne ønske alle en glædelig jul og et godt valgår.