Der sker noget, selvom man næsten kan komme i tvivl – Af Birgit Hansen

Der sker noget, selvom man næsten kan komme i tvivl.

I disse Coronakrisetider kan vi foranlediges til at synes, alt er gået i stå, og at intet kan lade sig gøre.

Set fra borgmesterstolen er det heldigvis ikke virkeligheden.

Først vil jeg kvittere for den store opbakning, der er i vores kommune til at lade sig teste. Vi er nogle af dem i Danmark, der er flinkest til at lade os Coronateste. Vi presser hele tiden på, for at få testfaciliteter til vores område, fordi vi ved, at nærhedsprincippet betyder noget for opbakningen. I skrivende stund er tallet for nysmittede i vores kommune fortsat i den lave ende. Tak for indsatsen.

Selvom vi jo er ramt af restriktioner med de begrænsninger, der er – ja så sker der alligevel ting og sager: nogle laver stenjagt for børn, andre træner med deres klub via computerskærmen, andre igen laver walk and talk, og nogle mødes i deres netværk via computer og spiser “sammen”. Forretninger laver kreative løsninger som take-away, tøjsalg osv.

Når det er sagt, skal vi fortsat huske, at nogle ikke er så privilegerede at have de muligheder. Dem er det vigtigt vi ikke glemmer. Vi kan ringe, sende en hilse (blomst eller andet) hvis vi har en pårørende, nabo eller anden, vi ved er ekstra ramt af ensomhed og isolation.

Jeg forfalder selv til at tænke: der sker for lidt! Men så ser jeg på de aktuelle politiske sager: Sæby havneudvidelse er i fuld gang, Bannerslundhallen er nu blevet selvejerhal, fordi gode kræfter ser muligheder i det, vi sælger byggegrunde, børnehaven, der er ved at blive bygget i Golfparken, skyder frem, destination udviklingsplan Skagen er vedtaget, vi planlægger Verdensmålsuge, temadrøftelse og vedtagelse af natur og biodiversitetspolitik, 3 årig kontrakt med erhvervshuset om erhvervsudviklingen er netop indgået.

Jo der sker noget.

Men glæden, synergien og styrken ved at mødes og udvikle sammen kan aldrig slås. Og jeg glæder mig til at komme tættere på det hele rent fysisk. Også til at vi kan ses.

Frederikshavn Kommune både overlever og lever, fordi vi er vant til modstand og vant til at omstille os, vant til at ville videre. Den skal vi holde fast i.

Birgit borgmester