Borgmester Birgit Hansen – Vi skal bevare gejsten

Vi skal bevare gejsten

Forleden hørte jeg en erhvervsmand, Niels Duedahl, holde indlæg om digitalisering og meget mere. Det der gjorde mest indtryk på mig, var hans input om arbejdsglæde og om at bevare gejsten.
Han arbejdede selv med at rydde ud på tre hylder:
Kompleksitet
Nulfejlskultur
Silo kultur
Han erfaring sagde, at hvis vi gemmer os bag, at det er ikke så ligetil, det er for komplekst, vi arbejder i en kompleksitet, som ikke lige gør det så nemt med nye ideer og tiltag – ja så tror da pokker, at vi ikke rykker mod nye veje og mål. Hans råd var: drop at gemme jer bag, at det er for komplekst.
Nulfejlskultur: der skal være plads til fejl. Det er den kendte: hvis ikke man laver fejl, laver man nok intet. I hans virksomhed havde de indgangen til fejl og røde tal: hvad skete der? Hvad kan vi lære? Og hvordan skal vi komme videre herfra? Og uden at banke, den der havde fejlet – ja måske ligefrem havde dummet sig.
Den sidste var Silo kultur. At dele op og sidde i hver sin silo – isoleret uden at se sammen hænge er lig med magt. Det giver magt at holde på sin viden. At dele op i siloer betyder opdeling og ikke blik for helheden.
Hvis vi skal bevare gejsten, skal vi nedbryde kompleksitet, nulfejlskultur og silo opdeling/tænkning.
Jeg påstår ikke, det er nemt at rydde ud på de tre hylder, Duedahl nævner, men tænk lige over det – på alle hylder! Det er en god sti at følge – som leder, i familien, som kollega – ja på mange hylder i livet.

Bedste hilsner
Frederikshavn